Application of the Drill and Practice Method to Improve Arabic Vocabulary Mastery of Students in the Mutawasith Class of Ma'had Lughawy

Authors

  • Hilda Nur Sopia UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Siti Sanah UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Ade Arip Ardiansyah UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia

Keywords:

Vocabulary, Student, Drill and Practice

Abstract

The use of non-varied methods in teaching Arabic vocabulary to the students of Ma'had Lughawy has made it difficult for them to understand and master Arabic vocabulary. This research aims to improve the mastery of Arabic vocabulary among the students of Ma'had Lughawy Kelas Mubtadi through the Drill and Practice method. This study employs a classroom action research design with two cycles. Data were collected through observations, tests, and interviews. The results indicate that the Drill and Practice method is effective in improving the mastery of Arabic vocabulary among the students of Ma'had Lughawy Kelas Mubtadi. This is evidenced by the increase in vocabulary test scores, observations showing the students' active participation and enthusiasm, and positive feedback from the students regarding this method.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adri, R. F. (2020). Pengaruh Pre-Test Terhadap Tingkat Pemahaman Mahasiswa Program Studi Ilmu Politik Pada Mata Kuliah Ilmu Alamiah Dasar. Menara Ilmu, Vol. XIV N. file:///C:/Users/User/Downloads/1742-4460-1-PB.pdf

Afroni, M. (2017). Metode Sam’iyah Safawiyah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. STIT Pemalang.

Ahmad, S. (2022). Efektivitas Metode Drill and Practice dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Vol. 1, No. https://typeset.io/pdf/efektivitas-metode-pembelajaran-drill-and-practice-untuk-3lxq2qua.pdf

Al-Ghalayin, M. (2005). Jami’ ad-Durus al-‘abiyah jilid I. Dar alkutub al-’ilmiyah.

Arikunto. (2015). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Daryanto. (2014). Pendekatan Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013. Penerbit Gava Media.

Fathurrohman, P., & Sutikno, M. S. (2009). Strategi Belajar Mengajar; Strategi Mewujudkan Pembelajaran Bermakna Melalui Penanaman Konsep Umum & Konsep Islami. PT Refika Aditama.

Fatimah, R. (2017). Strategi Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab untuk Mahasiswa Non-Arab. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab, 19.

Gustiansyah, K., Sholihah, N. M., & Sobri, W. (2020). Pentingnya Penyusunan RPP untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa dalam Belajar Mengajar di Kelas. Jurnal Of Administrative Sciense, Vol 1 No 2. file:///C:/Users/User/Downloads/1.+Pentingnya+Penyusunan+RPP+Untuk+Meningkatkan+Keaktifan+Siswa+Dalam+Belajar+Mengajar+di+Kelas.pdf

Hanifah, N. (2014). Memahami Penelitian Tindakan Kelas. UPI PRESS.

Heryana, A. (2020). Analisis Data Penelitian Kuantitatif. In Bahan Ajar Mata Kuliah. Prodi Kesehatan Masyarakat Universitas Esa Unggul.

Hijriyah, U. (2018). Analisis Pembelajaran Mufrodat Dan Struktur Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah (Syarief (ed.)). CV. GEMILANG.

Hikmawati, S. A. (2020). Pengantar Linguistik Bahasa Arab (A. Busiri (ed.)). Institut Agama Islam Sunan Kalijogo Malang.

Ilyas, M., & Syahid, A. (2018). Pentingnya Metodologi Pembelajaran Bagi Guru. Jurnal Al-Aulia, 04 No 01. file:///C:/Users/User/Downloads/armizi,+04.+M.+Ilyas,+Abd.+Syahid+58-85 (1).pdf

Kahfi, R., Sunarya, D. T., & Karlina, D. A. (2017). Penerapan Metode Reqa Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Pada Materi Membuat Dan Menjawab Pertanyaan Dari Teks Yang Dibaca. Jurnal Pena Ilmiah, Vol. 2, No. file:///C:/Users/User/Downloads/10482-21596-1-SM.pdf

Kahfi1, R., Sunarya, D. T., & Karlina, D. A. (2017). Penerapan Metode Reqa Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Pada Materi Membuat Dan Menjawab Pertanyaan Dari Teks Yang Dibaca. Jurnal Pena Ilmiah, Vol. 2, No.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, T. P. P. dan P. P. (2017). Penyusunan Karya Tulis Ilmiah (Penelitian Tidankan Kelas). Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Albantani, A. M., Ardiansyah, A. A., & Sahrir, M. S. (2025). Deep Learning Framework for Arabic Course in Higher Education. Al-Ta'rib: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 13(1), 1-18. https://doi.org/10.23971/altarib.v13i1.10022

Ardiansyah, A. A., Humaira, F. H., & Mubarok, H. (2025). Enhancing Arabic Speaking Skills through Educational Ludo Games: A Quasi-Experimental Study in Junior High School. Qismul Arab: Journal of Arabic Education, 4(02), 102-117. https://doi.org/10.62730/qismularab.v4i02.230

Ardiansyah, A. A., Kosim, N., & Harahap, M. F. (2024). The Effectiveness Of Project-Based Learning In Improving Students'performance In Arabic Vocabulary. El-Mahara, 2(2), 65-79. https://doi.org/10.62086/ej.v2i2.691

Ardiansyah, A. A., Kosim, N., Sudiana, A. D. R., Firmansyah, A., & Belabed, A. (2024). The Application of Developmentally Appropriate Practice Learning Strategies to Improve Students' Arabic Learning Outcomes. Arabiyati: Journal of Arabic Language Education, 1(1).

Kosim, N., Ardiansyah, A. A., Hikmah, H. S., & Atha, Y. A. S. (2024). The Use of The Task-Base Language Teaching (TBLT) Method to Improve Learning Outcomes of Arabic Language Skills. Alibbaa': Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(2), 144-165. https://doi.org/10.19105/ajpba.v5i2.14804

Maryani, N., Ardiansyah, A. A., & Hasan, A. M. (2024). Arabic Language Learners as an Example of Their Willingness to Communicate in a Second Language (L2-WTC) Accomplishment. Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 16(2), 463-479. https://doi.org/10.24042/albayan.v16i2.24312

Siregar, Z. U., Zainuddin, N., Ardiansyah, A. A., & Ruhani, N. (2024). Utilizing Complementary Cards with Formulate Share Listen Create Media to Enhance Arabic Text Understanding. ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Budaya Arab, 7(2), 235-249. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v7i2.73110

Wahyudin, D., Ardiansyah, A. A., & Khoeruman, M. F. (2024). The Role of The Treasure Hunt Approach in Advancing Students' Reading Skills in Arabic. Konferensi Internasional Perkumpulan Prodi Pendidikan Bahasa Arab (PPPBA) Indonesia, 1. Retrieved from https://journal.pppbai.or.id/index.php/mudirrudh-dhad/article/view/194

Ardiansyah, A. A., Musthafa, I., Syafei, I., & Sanah, S. (2024). Streamlining Arabic Grammar to Facilitate Mastery of Qirâ’at al-Kutub for University Students. Arabiyat: Journal of Arabic Education & Arabic Studies/Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 11(2).

Ardiansyah, A. A., & Nugraha, D. (2024). Analysis Of Religious Moderation Understanding Among University Students In West Java. Harmoni, 23(2), 273-290. https://doi.org/10.32488/harmoni.v23i2.771

Syafei, I. (2025). BUKU KURIKULUM BAHASA ARAB.

Syafei, I. (2025). BUKU KURIKULUM & PEMBELAJARAN. Penerbit Widina.

Syafei, I. (2025). PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA.

Rustandi, F., & Syafei, I. (2025). Strategi Kepemimpinan Transformasional Berbasis Nilai Islam dalam Mencapai Keunggulan Lembaga Pendidikan Islam. Teaching and Learning Journal of Mandalika (Teacher) e-ISSN 2721-9666, 6(1), 142-154.

Basit, A., & Syafei, I. (2024). Taf'īl Kitāb Ādab al-'Ālim Wa al-Mut'allim Fī Ta'allum al-Lughah al-'Arabiyyah Litarqiyah Dāfi'iyyah al-Mu'allim Wa al-Muta'allim. Jurnal Alfazuna: Jurnal Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 9(1), 65-82.

Syafei, I., Suaidah, A., & Mukarom, M. (2024). Using the CIRC (Cooperative Integrated Reading and Composition) Model to Improve Vocabulary Mastery and Reading Comprehension. Tadris Al-'Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 3(2), 166-182. https://doi.org/10.15575/ta.v3i2.39365

Fauziyah, I., & Syafei, I. (2024). Peningkatan Motivasi Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Penerapan Metode Edutainment. Jurnal Recoms, 1(2), 80-94.

Syafei, I. (2024). Streamlining Arabic Grammar to facilitate Mastery of Qirâ’at al-Kutub for University Students. EBSCO.

Ardiansyah, A. A., Musthafa, I., Syafei, I., & Sanah, S. (2024). Streamlining Arabic Grammar to Facilitate Mastery of Qirâ’at al-Kutub for University Students. Arabiyat: Journal of Arabic Education & Arabic Studies/Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 11(2). https://doi.org/10.15408/a.v11i2.42517

Ichsan, M. N., Syafe'i, I., Husen, A., Hasan, M., & Hasyim, A. (2024). Problems of Learning Arabic in Reading and Writing Skills in Nagreg Junior High School. Asalibuna, 8(02), 18-34.

Maryani, N., Syafei, I., & Kosim, A. (2024). Improving Arabic Speaking Proficiency (Muhādatsah) Using Interactive-Communicative Instruction. Ta'lim al-'Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab & Kebahasaaraban, 8(1), 18-33. https://doi.org/10.15575/jpba.v8i1.34894

Arsal, F. R., Hidayat, D., & Syafe'i, I. (2024). Academic Supervision of Planning and Implementation of Arabic Language Learning. Al-Ta'rib: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 12(1), 115-132. https://doi.org/10.23971/altarib.v12i1.8174

Ardiansyah, A. A., & Nugraha, D. (2024). Analysis Of Religious Moderation Understanding Among University Students In West Java. Harmoni, 23 (2), 273-290. https://doi.org/10.32488/harmoni.v23i2.771

Dahlan, A. Z., Lutfiani, Y., & Nugraha, D. (2024). Urgensi Asbab Al-Nuzul dalam Memahami Ayat Pendidikan. Hamalatul Qur’an : Jurnal Ilmu Ilmu Alqur’an, 5(2), 674–685. https://doi.org/10.37985/hq.v5i2.283

Lutfiani, Y., Kosim, N., fauzia, E. L., & Nugraha, D. (2025). Inovasi Asesmen Bahasa Arab: Penarapan Tes Keterampilan Berbicara Bahasa Arab dengan Native Speaker di Lingkungan Pesantren. Lisan An Nathiq : Jurnal Bahasa Dan Pendidikan Bahasa Arab, 7(1), 176–199. https://doi.org/10.53515/lan.v7i1.6404

Lutfiani, Y., Nugraha, D., & Nandang, A. (2025). Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Bersama Native Speaker. A Jamiy : Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab. https://doi.org/10.31314/ajamiy.14.1.42-61.2025

Lutfiani, Y., Sanah, S., & Nugraha, D. (2025). The Language Environment Strategy for Developing Language Skills Based on the Communicative Approach. Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 6(2), 207–222. https://doi.org/10.52593/klm.06.2.01

Nugraha, D., Husni, F. A. N., Ruhendi, A., & Suhartini, A. (2025). Evaluation The Development Of Diversity Students Elementary School. 1(1).

Nugraha, D. (2020). Mafhum Syir’ah wa Minhaj wa Wijhah fi Al-Qur’an Al-Karim. Ta’lim al-’Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab & Kebahasaaraban, 3(1), 75–87. https://doi.org/10.15575/jpba.v3i1.7453

Nugraha, D. (2019). Konsep kata Du’a dalam Al-Quran: Studi analisis semantik dan implikasinya dalam pendidikan. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Nugraha, D., & Husni, F. A. N. (2025). Implementasi Teori Belajar Bermakna David Ausubel Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bildung: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 1–10.

Nugraha, D., Husni, F. A. N., Ruhendi, A., & Suhartini, A. (2025). Evaluation The Development Of Diversity Students Elementary School. Japdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 1–8.

Nurhusni, F. A., & Nugraha, D. (2023). Implementasi Pendidikan Prenatal dalam Upaya Menumbuhkan Kecintaan pada Al-Qur’an. AL-KAINAH: Journal of Islamic Studies, 2(1), 12–27.

Nurhusni, F. A., Muslih, H., Erihardiana, M., & Nugraha, D. (2023). EVALUASI PELAKSANAAN KURIKULUM MERDEKA MENCAKUP MEDIA, METODE DAN EVALUASI PADA PEMBELAJARAN AL-QUR’AN DAN HADIS DI SMP ISLAM AL-ALAQ. Seroja : Jurnal Pendidikan, 2(5), 347–355. https://doi.org/10.572349/seroja.v2i5.1528

Rahmat Fauzi, M., & Nugraha, D. (2023). Tahlīl Al-Akhṭa Al-Ṣautiyyah Fī Qirāah Al-Nushūs Al-‘Arabiyyah Ladā Ṭullāb Al-Ṣaff Al-‘Āsyir Bi Madrasah Al-Rosyīdiyyah Al-Ṡānawiyyah Al-Islāmiyyah Bandung. Tadris Al-’Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2 (2), 225–241. https://doi.org/10.15575/ta.v2i2.29036

Rohanda, R. (2022). Da'wah and Local Wisdom: Content Analysis of Da'wah Value in Wawacan Ma'dani Al-Mu'allim (WMM). Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 16(2), 365-382.

Rohanda, R., & Kodir, A. (2025). Ilmu Bayan Persfektif Filsafat Ilmu. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pembelajaran, 7(1).

Rohanda, R., & Nurrachman, D. (2017). Orientalisme vs oksidentalisme: benturan dan dialogisme budaya global. Jurnal Lektur Keagamaan, 15(2), 377â-389.

Rohanda, R., Burhanudin, D., Yunani, A., & Saefullah, A. (2024). MAINTAINING HERITAGE, EMBRACING CHANGE: ULAMA IN MADURA'S SALAFIYAH PESANTREN. Al-Tsaqafa: Jurnal Ilmiah Peradaban Islam, 21(2), 73-91.

Rohanda, R., Mahesa, D. C., & Dayudin, D. (2025). Analisis Afiks pada Fiil Mujarrad dalam Surat Hud. Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 6(1), 63-93.

Rohanda, R., Saefullah, A., Yunani, A., Sukmawati, W. S., & Matin, U. A. (2024). Optimizing Pilgrimage Traditions and Community Empowerment: Integration of Spirituality, Socio-Economy, and Technology in Pilgrimage Practices. Buletin Al-Turas, 30(2), 225-244.

Rohanda, Rohanda (2005) Model Penelitian Sastra Interdisipliner. Adabi Press, Bandung. https://digilib.uinsgd.ac.id/id/eprint/90718

Rohanda, Rohanda (2016) Metode Penelitian Sastra: Teori, Metode, Pendekatan, dan Praktik. LP2M UIN Sunan Gunung Djati, Bandung. https://digilib.uinsgd.ac.id/id/eprint/89761

Rohanda, Rohanda (2022) Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Islami Berbasis Naskah Drama Am Ar-Rimadah Karya Ali Ahmad Bakatsir dan Implementasinya Padapembelajaran Mata Kuliah Pengantar Ilmu Sastra. Doktoral thesis, UIN Sunan Gunung Djati Bandung. https://digilib.uinsgd.ac.id/id/eprint/55102

Rohmani, H., Rohanda, R., & Dayudin, D. (2025). Konflik Batin Tokoh Utama pada Film" Ar Rihlah": Kajian Psikoanalisis Sastra. Riwayat: Educational Journal of History and Humanities, 8(1), 102-115.

Rusna, D., Rohanda, R., Azzahra, R. A., & Alandira, P. (2024). Metafora Romantisisme pada Syair Risalatu Min Tahtil Ma‟ Karya Nizar Qabbani (Kajian Balaghah). Ksatra: Jurnal Kajian Bahasa Dan Sastra, 6(2), 175-190.

Nursehah, U., & Rahmadin, R. (2021). Penerapan Metode Drill And Practice Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Di Sdit Enter Kota Serang. ISSN Online, Vol 2 No 0. https://jurnal.upg.ac.id/index.php/jpc/article/view/102/80

Parende, U. S., & Widi Syahtia, P. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Problem Based Intruction (PBI) Tema 8 pada Siswa Kelas IV SDN 001 Samarinda Utara. Jurnal Pendidikan, Vol. 01. https://jurnal.fkip-uwgm.ac.id/index.php/sjp/article/view/606/323

Pera Aprizal, A. (2021). Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Guru, Vol. 2 No. https://jurnal.literasikitaindonesia.com/index.php/jurpendigu/article/view/232/237

Purwanto. (2009). Evaluasi Hasil Belajar. Pustaka Belajar. https://jurnal.literasikitaindonesia.com/index.php/jurpendigu/article/view/232/237

Rochiati, W. (2006). Metode Penelitian Tindakan Kelas. Rosdakarya.

Shalahuddin, M. (2018). Pemrograman Game Belajar Cepat Pemrograman Perangkat Telekomunikasi Mobile. Informatika.

Tambak, S. (2016). Metode Drill dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Hikmah, Vol. 13, N. https://journal.uir.ac.id/index.php/alhikmah/article/view/1517/953

Wiriaatmadja, R. (2005). Metode Penelitian Tindakan Kelas. Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2025-07-30

Citation Check